Boerderij

Thema materiaal:
– Rekenen
– Taal
– Overig

—————————————————————————————————————————

De dag van de boer 1 (2)
Doel: 
Laat de leerlingen met een eigen klokje de uren uitbeelden en ze oefenen met de hele uren en het concept ‘een uur later’. Na elke vraag komt er ook een dia met de juiste klok.
– Om de deze activiteit te downloaden klik hier

—————————————————————————————————————————

Hoeveel eieren zijn weg? 1 (2)
Doel:
De leerlingen hebben op tafel 10 blokjes (of mini eieren) en een eierdoos. De leerkracht laat steeds de dia op het bord zien en de kinderen leggen de doos precies na (ze vullen de eierdoos, met blokjes, waar ze de eieren zien en de plekken onder het rode doekje blijven dus leeg). Vervolgens kunnen ze de lege plekken tellen en ontdekken ze zo hoeveel eieren missen.
– Om deze activiteit te downloaden klik hier

—————————————————————————————————————————

Loop rond en zoek 2
Doel: De kinderen hebben allemaal een kaartje (set bevat 28 kaartjes). De kinderen met een getal gaan opzoek naar hun maatje met het bijbehorende aantal eieren in de dozen. De kinderen met eierdozen tellen alleen de witte rondjes (de doorzichtige rondjes zijn de lege plekken in de doos). Laat ze bij het zoeken rond lopen op muziek, steeds als de muziek op pauze gaat zoeken ze iemand en kijken ze of ze bij elkaar horen.
– Om deze activiteit te downloaden klik hier

—————————————————————————————————————————

De boerenwinkel
00000 Doel: Deze materialen zijn te gebruiken bij het inrichten van een winkel in een speelhoek of bij een les over geld. Deze set bevat boerengeld om mee te betalen, een prijslijst voor in de winkel en boodschappenlijstjes.
– Om de boerenwinkel set te downloaden klik hier

Meetbegrippen
00
Doel: Deze kaarten kunnen de leerlingen helpen bij het inoefenen van de basis meetbegrippen. Met de grote boer en schuur kunnen de kinderen de kaarten na leggen. Ook kun je op deze manier checken of de kinderen de begrippen al kennen door de kaarten op te noemen en de kinderen het na te laten leggen.
– Om de meetbegripkaarten te downloaden klik hier

Roll en dice
000
Doel: De leerlingen rollen met een dobbelsteen (of dobbelstenen), tellen het aantal ogen en dekken het matchende getal af. Wie als eerste de koe helemaal heeft afgedekt, wint. Deze activiteit komt in twee verschillende niveau’s.
– Om roll en dice te downloaden klik hier

Kikkervormen
00Doel: Deze kikkers zijn te gebruiken voor verschillende werkvorm. Geef de leerlingen allemaal een eigen kikker. Noem een vorm en laat met die kinderen een opdracht uitvoeren zoals bijvoorbeeld op je stoel staan of van stoel wisselen. Ook kun je de opdracht geven dat ze iets in het lokaal moeten zoeken wat dezelfde vorm heeft.
– Om de kikkervorm te downloaden klik hier

Grafiek voor beginners
00000
Doel: 
De leerlingen tellen alle figuren op de grote kaart. Voor elk figuur wat ze tellen, kleuren ze een hokje in de grafiek. Deze activiteit is geschikt voor zowel kleuters met een rekenvoorsprong als groep 3.
– Om de activiteit met de grafiek te downloaden klik hier

—————————————————————————————————————————

Woordkaarten
00
Doel:
De woordkaarten zijn te gebruiken bij het aanbieden van de woorden, het testen van de woordenschat of om op te hangen boven de thematafel.
– Om de woordkaarten te downloaden klik hier

Wandelwoordzoeker
00.jpgDoel: De leerkracht hangt de woorden op door de klas/school. De leerlingen nemen hun woordzoeker mee en gaan opzoek naar de woorden. Alle woorden die ze kunnen tegen komen zitten verstopt in de woordzoeker.
– Om de wandelwoordzoeker te downloaden klik hier

Taalcircuit
circuit.jpgDoel: Deze twee werkbladen kunnen worden ingezet bij een taalcircuit. Bij het blad de boer is het doel begrijpend lezen. Bij het tweede werkblad gooien de leerlingen met letterdobbelstenen en maken ze een woord. De woorden vullen ze in, in de hooibaaien.
– Om de bestanden voor het taalcircuit te downloaden klik hier

—————————————————————————————————————————

Beweegkaarten
00.jpg
Doel: Laat de leerlingen om de beurt een kaart trekken, lees de opdracht eventueel voor, en laat alle kinderen de opdracht uitvoeren.
– Om de beweegkaarten te downloaden klik hier

Schaduwen matchen
000.jpg
Doel: De leerlingen krijgen allemaal een kaart en mogen door de klas lopen. Op een teken (bijvoorbeeld een klap of het stoppen van de muziek) zoeken de leerlingen een maatje. Het is de bedoeling dat ze het maatje zoeken wiens plaatje overeen komt met die van hen (alleen dan wel of niet in de schaduw).
– Om de set van schaduwenkaarten te downloaden klik hier

Grafiek: Ons favoriete dier
00
Doel: De leerlingen van groep 2/3 vullen in de grafiek hun eigen naam in, de namen van de kinderen van groep 1 kunnen door de leerkracht ingevuld worden. Als alle namen in de grafiek staan, kun je met de groep bekijken welk dier het meest geliefd is.
– Om de grafiek te downloaden klik hier

Muziekles: Kom je kijken?
00Nodig: Digibord om de tekst te laten zien
Les:
De leerlingen zingen met de tekst van de muziek nadat de leerkracht het nummer heeft aangeleerd. De leerlingen kiezen vervolgens een aantal dieren van het bord en deze dieren worden verwerkt in het nummer.
– Om deze muziekles te downloaden klik hier

Vouwplan: Een kuiken in een ei
00.jpgDoel: De leerlingen hebben 2 witte vouwblaadjes en 2 gele. Ze vouwen de bladen volgens de zwarte, doorgetrokken, lijnen en knippen op de streepjeslijnen. De twee witte blaadjes vormen uiteindelijk allebei een deel  van het gebroken ei. Het grote gele deel vormt de buik van het kuiken, en het kleine deel het hoofd. Plak de kuiken eerst op en vervolgens het gebroken ei er boven op. Het lijkt alsof het ei is gebroken en de kuiken eruit komt.
– Om de vouwplannen te downloaden klik hier